Nature and Education of the Senses

Forging New Sensibilities Within Education for All (Brazil and Spain, in the Late Nineteenth and Early Twentieth Centuries)

Authors

  • Marcus Aurelio Taborda de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.716

Keywords:

Leisure Activities, Physical Education and Training, Nature

Abstract

In the wake of the plural movement which intended to renew education in the last decades of nineteenth century and the early twentieth century clues to prescriptions were found which intended to have a universal character. Some educational approaches were very impactful in different countries, such as, aesthetic education, education by experience, education for peace, physical education, besides an occasionally generic return to nature, which aimed at strengthening what we call an education of the senses. Based on clues encountered in Brazilian and Spanish archives, this article deals only with one of its expressions, here called “return to nature”, considering that an education of the senses has aroused and still arouses numerous possibilities of thinking about an individual’s formation processes, those of which are sometimes directly related to what today we define as leisure, which often feeds the myth of a return to a supposedly pristine nature.

References

AZEVEDO, Fernando. A evolução do esporte no Brasil e outros estudos. Obras escolhidas . São Paulo: Melhoramentos, 1960. v.1.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2005. BILE - Boletin de la Libre Institución de Enseñanza. Madri, 1919.

BILE - Boletin de la Libre Institución de Enseñanza. Madri, 1934. CARUSO, Marcelo. A biopolítica na aulas. Buenos Aires: Prometeu, 2005.

COSSÌO, Manuel Bartolomé. Sobre la educación estética. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, Madrid, tomo XI, 1887.

________. Los problemas contemporáneos en la ciencia de la educación. Madrid, Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, XXI, 1897.

________. El maestro, la escuela y el material de enseñanza y otros escritos. Madrid: Biblioteca Nueva, 2007. Ed. de Eugenio Oltero Urtaza.

DANAILOF, Katia. Crianças na trama urbana: as práticas corporais nos Parques Infantis da São Paulo dos anos 1930. Tese – doutorado. Programa de Pós Graduação em Educação. Universidade Estadual de Campinas, 2006.

GAY, Peter. A educação dos sentidos. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

GOETHE, Wolfgang. Reflexiones sobre la naturaleza. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, tomo LVI, 1932.

GOODSON, Ivor. Historia del currículum. Barcelona: Pomares-Corredor, 1995.

HILL, Christopher. Origens intelectuais da revolução inglesa. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

LEPENIES, Wolf. As três culturas. São Paulo: EDUSP, 1996.

LOURENÇO FILHO, Manuel Bergstron. Educação Physica. Aulas ministradas na Escola Normal do Ceará. Transcritas pela normalista Aracy Medeiros, 1923.

MONARCHA, Carlos. Brasil arcaico, Escola Nova: ciência, técnica e utopia nos anos 1920-1930. São Paulo: UNESP, 2009

MORENO MARTINEZ, Pedro Luis. Por las escuelas de Europa: los viajes de Féxil Martí Alpedra (1900-1911). In: MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio e GONDRA, José Gonçalves (Org.). Viagens pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2007.

OEHLER, Dolf. O velho mundo desce aos infernos. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

PASATIEMPOS. Colección de mariposas. Barcelona: Ediciones Muntañola, s/d. PASATIEMPOS. Colección de orugas. Barcelona: Ediciones Muntañola, s/d.

ROSSI, Paolo. A ciência e a filosofia dos modernos. São Paulo: UNESP, 1992. SAID, Edward. Orientalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

________. Freud e os não europeus. São Paulo: Boitempo, 2004.

SEVCENKO, Nicolau. Orfeu extático na metrópole. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

TEIXEIRA, Anísio. As diretrizes da escola nova. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, tomo LVIII, 1934.

THOMAS, Keith. O homem e o mundo natural. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

THOMPSON, Edward. Costumes em comum. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

________. Agenda para una historia radical. Barcelona: Crítica, 2000. TORRES, Ambrósio. Metodologia da Educação Physica. Rio de Janeiro, 1928.

URTAZA, Eugenio Oltero. Introdución. In: COSSÌO, Manuel Bartolomé. El maestro, la escuela y el material de enseñanza y otros escritos. Madrid: Biblioteca Nueva, 2007. VIÑAO, Antonio. Escuela para todos. Madrid: Marcial Ponds, 2004.

Published

2012-09-20

Issue

Section

Artigos de Revisão

How to Cite

Nature and Education of the Senses: Forging New Sensibilities Within Education for All (Brazil and Spain, in the Late Nineteenth and Early Twentieth Centuries). (2012). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 15(3). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.716