PERSONAL, PROFESSIONAL AND ACADEMIC LIFE DURING THE PANDEMIC:

CHALLENGES COPED BY STUDENTS OF PPGENFIS/UNIVERSITY X

Authors

Keywords:

COVID-19 no Brasil, manutenção da vida, 1demandas acadêmicas na pandemia

Abstract

Our objective is to analyze the challenges coped by students in the personal, professional and academic dimensions during the novel coronavírus pandemic. We realized a qualitative and exploratory research, in the first semester of 2020. The questionnaire was used as the means of data production and collection. 22 postgraduate students answered it. The Discursive Textual Analysis was used as means of data analyses. The adaptation to new types of work, the familiar and parental care’s and mental well-being, affected by the pandemic, were challenges to 18 students. These have been more significant to women. To the four other students this is a favorable moment, because they have more time to do the academic work. We consider that the results can provide subsidies for establish of actions for the personal and academic care’s, in addition to methodological decisions for the emergency remote teaching.

Author Biographies

  • Leandro da Silva Barcellos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

    Possui Licenciatura Plena em Física (2014) e Mestrado Profissional em Ensino de Física (2017), ambos pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Atualmente é aluno do Programa de Pós-graduação em Educação da UFES, na modalidade doutorado, linha Docência, Currículo e Processos Culturais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Ciências por Investigação; Enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS); Formação inicial e continuada de Professores de Ciências; e Desenvolvimento e uso de Jogos na educação.

  • Geide Rosa Coelho, Universidade Federal do Espírito Santo

    1

    Graduado em Física Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007) e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Atualmente é professor da área de ensino de Física no Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (2010) atuando no curso presencial e na modalidade a distância e professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Física (PPGEnFis) da UFES. Desde 2014 é coordenador Adjunto do PPGEnFis-UFES. Foi professor de educação básica de nível médio - Secretaria Estadual da Educação de Minas Gerais (de 2001 até 2010). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas : Formação inicial e continuada de Professores de Ciências, Ensino por investigação e formação de professores, práticas docentes estabelecidas no contexto escolar e não escolar, Estratégias de Ensino e aprendizagem de conceitos científicos.

Published

2024-07-31

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PERSONAL, PROFESSIONAL AND ACADEMIC LIFE DURING THE PANDEMIC: : CHALLENGES COPED BY STUDENTS OF PPGENFIS/UNIVERSITY X. (2024). Educação Em Revista , 40(40). https://periodicos-hml.cecom.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38207

Similar Articles

1-10 of 1403

You may also start an advanced similarity search for this article.