Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

Vol. 6 No. 2 (2020): Revista Indisciplinar

Possible Boats: heterotopia as a Third Margin

Submitted
January 15, 2021
Published
2020-12-31 — Updated on 2020-12-31

Abstract

Possible Boats are initially a series of paper boats made from pamphlets collected in the center of Recife, Brazil, with the performance Free and Fast: How to do Paper Boats? In the genealogy of the artistic process Possible Boats there are some fictions that involve the theme of crossings. One of them is The Third Bank of the River from the Brazilian writer João Guimarães Rosa. In this story, published in 1962, a man decides to order a small canoe to then live adrift in the waters of a river. This crossing, addressed to nowhere (or specifically to a non-place), raises all kinds of incomprehensibility in the creation of a non existent margin. It is possible to access, through Foucault (2013), a thought directed to this type of spatiality, essentially another, when he expands the concept of heterotopy – a realized utopia – applying it to space. Starting from a dialogue between the two authors, this text intends to resonate in the writing part of the artistic investigation that consists of the question: how to produce and inhabit third margins? In order to do so, we draw a topography of the spaces / margins that integrate the map of this poetics, that is, where the Possible Boats transit geographically and conceptually.

References

  1. AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? In: AGAMBEN, Giorgio: O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009, p. 25-51. Trad. Vinicius Nicastro Honesko.
  2. ANDRADE, Luana. Barcos Possíveis: a travessia das imagens. In: I Jornada Discente do Programa Associado de Pós Graduação em Artes Visuais UFPB/UFPE, 2019. v. I.
  3. ARENDT, Hannah. Origens do Totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
  4. DELEUZE, Gilles. Conversações. 3. ed. São Paulo: Editora 34. 2013. Trad. Peter Pál Pelbart.
  5. FIGUEIREDO, Carolina D.. Admirável comunicação nova: um estudo sobre a comunicação nas distopias literárias. 2011. Tese (Doutorado em Comunicação) -- Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.
  6. FONTCUBERTA, Joan. La furia de las imágenes: notas sobre la postfotografia. 1. ed. Barcelona: Galaxia Gutermberg, 2016,
  7. p.
  8. FOUCAULT, Michel. De espaços outros. In: Estudos Avançados, São Paulo, v. 27, n. 79, p. 113-122, jan. 2013. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/eav/article/view/68705/71285 Acesso em 04 Abr 2020.
  9. HILÁRIO, Leomir Cardoso. Da biopolítica à necropolítica: variações foucaultianas na periferia do capitalismo. In: Sapere aude, Belo Horizonte, v.7, n. 12, p. 194-210, jan./jun. 2016.
  10. KWON, Miwon. Um lugar após o outro: anotações sobre sitespecificity, Arte & Ensaios (ed. 17), 1997, 166-187.
  11. MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: N-1 edições, 2018. Trad. de Renata Santini.
  12. MITCHELL, W. J. T. What do pictures want? The lives and loves of images. The University of Chicago Press, 2005.
  13. MORAIS, Bruna R. Ferrer. Utopias situadas: a construção de situações na arte contemporânea do Recife. 2019. Tese (Doutorado em Design) — Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
  14. SERRA, Paulo. Comunicação e utopia. In: ROSA, José e SERRA, Paulo. Da fé na Comunicação à Comunicação da fé (p. 121 144). Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2005.
  15. TALONE, V. G. Distopias presentes, passadas e futuras: os monstros da sociedade. Sociologias (UFRGS), v. 20, p. 368-380, 2018.