Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

Vol. 3 No. 4 (2017): Revista Indisciplinar

Street posters and stickers: hybrid genders in urban languages

Submitted
April 26, 2021
Published
2017-10-01

Abstract

This article aims to reflect, under the perspective of Néstor García Canclini’s book “Hybrid Culture: strategies for getting in and out of modernity” (2015), upon the concept of impure genres, created among the precepts of postmodernity and which mixes characteristics of traditional and modern, worship, popular and massive. To better illustrate the concept, the urban art languages of urban posters and stickers – which also holds the typical hybrid genre characteristics, according to Canclini in his studies – will be related to the conception proposed by him. In addition, the study seeks to relate the cartography and the museology as ways to decode this urban memory.

References

  1. CAMPBELL, Brígida. Arte para uma cidade sensível. São Paulo: Invisíveis Produções, 2015.
  2. CALANDRO, T. L.; PEZZATO, J. P.. Memória e identidade no contexto de uma cartografia cultural: notas para discussão. In: Revista Territorium Terram, v. 2, p. 13-28, 2014.
  3. CANCLINI, Nestor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2015. Trad. Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão.
  4. GIRARDI, Gisele. Mapas alternativos e educação geográfica. Revista Percursos, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 39-51, jul./dez. 2012.
  5. HERNANDEZ-HERNANDEZ, Francisca. El discurso museologico y la interpretación crítica de la história. In: ICOFOM. Museologia e historia; un campo del conocimento. Córdoba, Argentina, 2006. (ICOFOM study series, ISS 35).
  6. MASSEY, Doreen. Pelo Espaço: uma nova política de espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008. Trad. Hilda Pareto Maciel e Rogério Haesbaert.
  7. NAVARRO, Luiz. Pele de propaganda: lambes e stickers em Belo Horizonte {2000-2010}. Belo Horizonte. Ed. do Autor, 2016.