This article intends to explore the experience of writing a monograph as an graduation final paper in Architecture and Urbanism for the Federal University of Ouro Preto mostly related to co-research as a method. In this sense, the methodological approach implied a challenge, since it faced places and roles classically structured in the divisions advisor-advisees; learning-research-extension; and researchers-object. This challenge was brought by the exploration of a subject that sought to understand the struggle of the Salve Santa Tereza Movement – in Belo Horizonte/Minas Gerais/Brazil – in the basis of articulations for new means of participation. In this panorama, on the one hand, the professor-advisor acts as an activist for the movement and is, therefore, a professor-advisor-activist, but also, if we consider the classical division between researcher-object, being an activist, also transforms her on a subjectobject to be investigated. On the other hand, this situation produced a shift for the student-advisee, placing her on a field where learning-researchextension are undissociated, because her production in terms of research also becomes a “learning with” that generates struggle materials for the movement itself. Moreover, the challenge on the final paper reaches this article in the extent that the “writing together” – advisor-advisee – highlights not only a collective effort to think about the subject, in other words, a co-authorship, but also on the exploration of new narrative structures that contemplate the whole process.
References
BAGGIO, Ulysses da Cunha. Capitulo 2: Belo Horizonte: o percurso da formação da cidade moderna e circunscrição intersticial de permanência e resistências. In: A Luminosidade do lugar: circunscrições intersticiais do uso de espaço em Belo Horizonte: apropriação e territorialidade no bairro de Santa Tereza, 2005. Tese (Doutorado em Geografia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-02022006-135000/pt-br.php.
BARROS, Pedro Caldeira de. Movimentos sociais e políticas públicas: um estudo de caso do Movimento Salve Santa Tereza. Dissertação de mestrado Fundação João Pinheiro, Escola de Governo Professor Paulo Neves de Carvalho, Belo Horizonte, 2016.
BELO HORIZONTE. Lei no 6.165, de 27 de agosto de 1996. Institui o Plano Diretor do Município de Belo Horizonte. Câmara Municipal de Belo Horizonte. Belo Horizonte, 27 de agosto de 1996.
BRASIL. Lei no 10.257 de 10/07/2001. Estatuto da Cidade. Regulamenta os artigos 182 e 183 da Constituição Federal, estabelece diretrizes gerais da política urbana e dá outras providências. Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/LEIS_2001/L10257.htm. Acesso em: 26/10/2015.
CARNEIRO, Karine Gonçalves. Moradores de rua e produção do espaço urbano: análise sobre Bogotá e Belo Horizonte sob uma perspectiva genealógica. Tese (Doutorado em Ciências Sociais), Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
VALADÃO, Joellyse Cecília Freitas. As Lutas Territoriais como Articuladoras de Novas Formas de Participação Popular. Estudo de Caso: Movimento Salve Santa Tereza, em Belo Horizonte – MG. Monografia (Graduação) em Arquitetura e Urbanismo – Universidade