Leisure and Physical Education in Schools
Teaching Experience in a Public School of Mato Grosso
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2012.718Keywords:
Leisure Activities, Physical Education and Training, CultureAbstract
This study describes a teaching experience with middle school students in a public school in the interior of Mato Grosso, in the discipline of physical education. This experience was based on the perspective of education for leisure. In physical education classes at school predominates the teaching of the sport. This element of the culture is strongly influenced by professional competition sports and by mass media. The sports are often worked in physical education classes with technical emphasis and repetition, without due criticism, offering little contribution to the formation of students. In this sense, physical education classes that enable students to access knowledge of body culture, from the perspective of education for leisure, can be a contribution, so that students can benefit of quality leisure times, being creative and critical. As a result, it is noted that education for leisure is a theoretical and practical possibility to be explored in school.
References
BRACHT, V. Esporte na escola e esporte de rendimento. Movimento, Porto Alegre, v.6, n.12, p.14-24, jan./jun, 2000.
________. Educação Física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992. 122 p.
CHICATI, K.C. Motivação nas aulas de educação física no ensino médio. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v.11, n.1, p.97-105, 2000.
CRUZ DE OLIVEIRA R. Na “periferia” da quadra. Educação Física, cultura e sociabilidade na escola. 2010. 201 f. Tese (Doutorado)- Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
DAOLIO, J. Cultura, Educação Física e futebol. 2. ed. Campinas: Unicamp, 2003. 219 p.
________. Educação Física Escolar: em busca da pluralidade. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v.10, n. 2, supl.2, p.40-42, 1996.
DEON A. da S.; FONSECA G. M. M. A importância da educação física na formação escolar: a opinião dos alunos do ensino médio. Lecturas, Educación Física y Deportes Revista Digital, Buenos Aires, v. 14, n. 142, p.1-14, mar. 2010. Disponível em: http://www.efdeportes.com. Acesso em: 08 nov.2010.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. 4. ed. São Paulo: Scipione,1997. 224 p.
FREIRE, J. B.; SCAGLIA, A. J. Educação como prática corporal. São Paulo: Scipione,2009. 192 p.
JORNAL DA GLOBO. 4ª Divisão - O lado D do futebol. Disponível em: < http://g1.globo.com/videos/jornal-da-globo/>. Acesso em: 04.jun. 2010.
LOPES DA SILVA, C. Vivência de atividades circenses junto a estudantes de educação física:reflexões sobre educação física no ensino médio e tempo livre. Licere, Belo Horizonte, v.12, n.2, p.1-17, jun, 2009.
LOPES DA SILVA, C. Mediação de sentidos: aulas compartilhadas no Brasil e em Portugal junto a estudantes de Educação Física. 2008.167f. Tese (Doutorado)- Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
MARCELLINO, N. C. Lazer e Educação. 15. ed. Campinas: Papirus, 2010. 144 p.
________. Lazer e educação. 10. ed. Campinas: Papirus, 1987. 164p.
________. Lazer e sociedade: algumas aproximações. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Lazer e sociedade: múltiplas relações. Campinas: Editora Alínea, 2008. p. 11-26.
PINHEIRO, R. R. Subsídios para uma política de educação para o lazer nas aulas de educação física do município de São José/SC. Licere, Belo Horizonte, v.10, n.2, p.1-20, ago, 2007.
PINTO, L. M. S. de M. Lazer e educação: desafios da atualidade. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Lazer e sociedade: múltiplas relações. Campinas: Editora Alínea, 2008. p.45-61.
________. Vivência lúdica no lazer: Humanização pelos jogos, brinquedos e brincadeiras. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Lazer e cultura. Campinas,SP: Editora Alínea, 2007.p.181-193.
RODRIGUES JÚNIOR, J. C.; LOPES DA SILVA, C. A significação nas aulas de Educação Física: encontro e confronto dos diferentes “subúrbios” de conhecimento. Pro-Posições, Campinas, v.19, n.1, p. 159-172, jan./abr, 2008.
SILVA, R. L.; RAPHAEL, M. L.; SANTOS, F. S. Carta Internacional de educação para o lazer como ferramenta de intervenção pedagógica efetiva no campo do saber. Pensar a Prática, Goiânia, v.9, n.1. 117-131, Jan/Jun, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.