Protective factors to reduce vulnerability to health

Authors

  • Marta Angélica lossi Silva Ribeirão PretoSP, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto , Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública, Brasil
  • Marilene Rivany Nunes USP, EERP , Programa de Pós Graduação Enfermagem Saúde Pública; Patos de MinasMG, UNIPAM Patos de Minas, Curso de Enfermagem , Brasil
  • Elis Maria Teixeira Palma Priotto Foz do IguaçuPR, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Brasil
  • Iara Falleiros Braga Ribeirão PretoSP, USP, EERP , Programa de Pós Graduação Enfermagem Saúde Pública, Brasil
  • Silas Daniel dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20150050

Keywords:

Adolescent, Health Vulnerability, Protection, Public Policy, Nursing, Public Health

Abstract

This is a qualitative study based on the Bioecological Theory of Human Development. It aimed at identifying protective factors to reduce adolescent vulnerability to health from the perception of adolescents. Fourteen semi-structured interviews were conducted with adolescents at a school in the state of São Paulo. Thematic analysis identified four main themes: knowledge as protective factor; human values as protective factor; family protection and improvement in public health services. Results demonstrated that these factors reflect personal, procedural, contextual and temporal experiences undergone by adolescents in their daily lives and in their social relations (amongst peers, family or community). Protective factors projected by adolescents should be identified and strengthened in order to define spaces that ensure their leading participation, to administer coping strategies in situations of vulnerability.

References

Silva MAI. Adolescence: Resignify it to understand it and act (editorial). Rev

Enferm UFPE on line. 2012 Mar; 6(3). DOI 10.5205/01012007

Silva MAI, Mello FCM, Mello DF, Ferriani MGC, Sampaio JMC, Oliveira WA.

Vulnerabilidade na saúde do adolescente:questões contemporâneas. Ciênc

Saúde Coletiva. 2014; 19(2):619-27.

Fonseca FF, Sena RKR, Santos RLA, Dias OV, Costa SM. As vulnerabilidades na

infância e adolescência e as políticas públicas brasileiras de intervenção. Rev

Paul Pediatr. 2013; 31(2):258-64.

Duarte MTC, Parada CMGL, Souza LR. Vulnerabilidad de mujeres Viviendo

con VIH / SIDA. Rev Latino-Am Enferm. 2014; 22(1):68-75.

Alexandre AMC, Labronici LM, Maftum MA, Mazza VA. Mapa da rede social

de apoio às famílias para a promoção do desenvolvimento infantil. Rev Esc

Enferm USP. 2012; 46(2):272-9.

Bronfenbrenner U, Morris PA. The ecology of developmental processes. In:

Damon W, organizador. Handbook of child psychology. New York: John

Wiley & Sons; 1998.

Bronfenbrenner U, editor. Making human beingshuman: Bioecological

perspectives on human development. Thousand Oaks, CA: Sage; 2004.

Romeu G. Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Instituto Sírio-Libanês de

Ensino e Pesquisa, 2014. 45 p.

Baldin N, Munhoz EMB. Educação ambiental comunitária: uma experiência

coma técnica de pesquisa snowball (bola de neve). Rev Eletrônica Mestr

Educ Ambient. 2011; 27:46-60.

Brasil. Estatuto da criança e do adolescente. São Paulo: Cortez; 1990.

Fontanella BJB, Luchesi BM, Saidel MGB, Ricas J, Turato ER, Melo DG.

Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para

constatar saturação teórica. Cad Saúde Pública. 2011; 27(2):389-94.

Minayo MCS, Deslandes SF, Gomes R. Pesquisa Social: teoria, método e

criatividade. 30ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes; 2011. 108 p.

Minayo MCS. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc Saúde

Coletiva. 2012; 17(3):621-6.

James KB, Bunch J, Clay-Warner J. Perceived injustice and school violence: an

application of General Strain Theory. Youth Violence Juvenile Justice. 2015;

(2):169-89.

Moll J, Rabelo MKO. (Re)conhecendo o território escolar e mapeando o sentido do

ser-jovem: contribuições dos programas e projetos intersetoriais para superação

das vulnerabilidades do escolar. Ciênc Saúde Coletiva. 2010; 15(2): 3023-5.

Bitencourt AOM, Santana RM, Silva EC, Borges MASF. Teias do adolescer: (re)

pensando o processo de cuidar do adolescente. Ilheus: UESC; 2013.

Araújo AC, Lunardi VL, Silveira RS, Thofehrn MB, Porto AR. Relationships

and interactions in healthy process to be an adolescent. Rev Gaúcha Enferm.

; 31(1):136-42.

Published

2015-09-01

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Protective factors to reduce vulnerability to health. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2015 Sep. 1 [cited 2025 Oct. 4];19(3). Available from: https://periodicos-hml.cecom.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50079

Similar Articles

1-10 of 1371

You may also start an advanced similarity search for this article.