Entre Teresa Margolles e Santiago Sierra
Do visível e do enunciável
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046..15450Abstract
Os trabalhos de Teresa Margolles e Santiago Sierra analisados neste artigo incidem sobre as diagramações do visível e do enunciável. São obras que se constituem como plataformas de visibilidade e discussão para questões contemporâneas, na medida em que a partir da arte redimensionam aquilo que se pode ver e dizer da realidade. Em função da produção discursiva que promovem, estes trabalhos produzem determinados efeitos nos espaços onde se inserem, como no caso da representação nacional da Bienal de Veneza. Ambos os artistas colocam em curto circuito a tarefa de representar a nação mexicana ou a nação espanhola. Ao fazê-lo, subvertem expectativas, desafiam convenções, tensionam limites.
References
CANCLINI, Néstor Garcia. La sociedad sin relato: antropologia y estética de la inminencia. Buenos Aires: Katz editores, 2010. 264 p.
DEBROISE, olivier (Ed.). La era de la discrepancia: arte y cultura visual en México 1968-1997. México D.F.: Universidad Autónoma de México/Turner, 2006. 469 p. GALLO, Rubén. Las artes de la ciudad: ensayos sobre la cultura visual de la capital. Traducción de Steve McCutcheon Rubio y Rubén Gallo. México: FCE, 2010. 312 p. HERNÁNDEZ-NAVARRO, Miguel Ángel. (La) Nada para ver: el procedimiento ceguera del arte contemporáneo. Debats, nº. 82, 2003. Disponível em:< http://www.alfonselmagnanim.com/debats/82/espais05.htm> Acesso em: 28 mar. 2011. Não paginado. MARCHAN-FIZ, Simon. Del arte objetual al arte de concepto. Madrid: Felmar, 1974. MEDINA. Cuauhtémoc (Ed.). Teresa Margolles: De que otra cosa podríamos hablar?. Pabellón de México, 53º Exposición Internacional de Arte. La Bienal de Venecia.Talleres de Artes Gráficas Palermo: Madrid, 2009. 158 p.
RANCIÈRE, Jacques. El espectador emancipado. Traducción de Ariel Dilon. Buenos Aires: Manantial, 2010. 130p. Título original: Le spectateur émancipé. SANTIAGO Sierra. Ministerio de Asuntos Exteriores. Dirección General de Relaciones Culturares y Científicas: Turner, 2003. 271 p. Catálogo de exposição (15 jun. – 2 nov. 2003), Pabellón de España. 50ª Bienal de Venecia, Venecia.
SCHELMZ, Ítala. Todos los fuegos, el fuego: Teresa Margolles en la galería Enrique Guerrero. Curare, México D.F., nº. 23, p. 88-93, ene. jun. 2004. SIERRA, Santiago. El arte es una sublimación de la politica. Entrevista concedida a Mario Rossi. In: ______. Santiago Sierra, Uma persona. Milano: Silvana Editoriale, 2005 a. 252 p. Catálogo de exposição, 8 oct. 2005 – 15 feb. 2006, Trento, Galleria Civica di Arte Contemporanea. SIERRA, Santiago. Entrevista a Santiago Sierra: las ideas del polêmico creador. Lapiz, España, nº. 253, Ano XXVIII, p. 29-51, mayo 2009 a. Entrevista concedida a Vivianne Loría.
SIERRA, Santiago. ZeroM3, 2009 b. Entrevista concedida a Martí Manen, realizada por ocasião da exposição Hacia/Desde México DF e apresentada no Instituto Cervantes de Estocolmo e no Instituto Cervantes de Paris. Disponível em:< http://zerom3.net/pdf/1235379221.pdf>. Acesso em: 28 nov. 2010. TASCA, Fabíola Silva. Por um conceito do político na arte contemporânea: o Fator Santiago Sierra. 2011. 345 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Fabíola Tasca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.