O educador pesquisador e mediador
questões e vieses
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046..15462Abstract
El texto coloca las prácticas de investigación en la enseñanza del Arte para resaltarlas como eje de los procesos de formación de arte/educadores como mediadores culturales. Problematiza el campo de actuación del mediador cultural y expone algunas contradicciones inherentes en este contexto.
References
AGUIRRE, Imanol. Pragmatismo e educação artística (arte-educação) contemporânea.In: Anais do 18º CONFAEB. Crato, Ce: universidade Regional do Cariri, 2008a. _______ nuevas ideas de arte y cultura para nue-vas perspectivas en la difusión del patrimonio. In: el acceso al patrimonio cultural. Retos y debates. Pamplona: uPnA-Cuadernos de la Cátedra Jorge oteiza, 2008b.
BARBOSA, Ana mae. Arte-educação: leitura no subsolo. são Paulo: Cortez, 1997. _______ A pesquisa em arte-educação no Bra-sil. In: JImÉneZ, AGuIRRe e PImenTeL. Educação artística, cultura e cidadania. madrid: oeI: Funda-ção santillana, 2009. Coleção metas educativas 2021. BARBOSA, Ana mae; COUTINHO, Rejane Galvão (orgs.). Arte/educação como mediação cultural e social. são Paulo: editora unesP, 2009. BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela arte. os museus de arte na europa e seu público. são Paulo: edusp: Zouk, 2003.
COUTINHO, Rejane. o desenho: reflexões sobre sua prática. Revista Arte Comunicação, uFPe, v. 1, n. 1, p. 280-290, 1994. _______ A Coleção de Desenhos Infantis do acervo Mário de Andrade. Tese de doutorado eCA/usP, 2002. orientação de maria Heloisa Corrêa de To-ledo Ferraz. _______ A formação de professores de arte. In: BARBosA, Ana mae (org.). Inquietações e mudan-ças no ensino de arte. são Paulo: Cortez, 2002. _______ estratégias de mediação e a abordagem triangular. In: BARBosA e CouTInHo (orgs.). Arte/educação como mediação cultural e social. são Paulo: editora unesP, 2009. DARRAS, Bernard. Del patrimonio artístico a la ecología de las culturas. La cuestión de la cultura elitista en democracia. In: El acceso al patrimonio cultural. Retos y debates. Pamplona: uPnA-Cuad-ernos de la Cátedra Jorge oteiza, 2008. _______ As várias concepções de cultura e seus efeitos sobre os processos de mediação cultural. In: BARBosA e CouTInHo (orgs.). Arte/educação como mediação cultural e social. são Paulo: edi-tora unesP, 2009. GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC editora, 1989. PILLAR, Analice Dutra; REBOUÇAS, moema martins. Panorama de pesquisas – Comitê ensino e Aprendizagem da Arte. In: RAmALHo e mAKoW-IeCKY (orgs). O estado da arte da pesquisa em artes plásticas no Brasil. Florianópolis: uDesC, 2008. TOURINHO, Irene. Comitê de educação em Artes Visuais: uma análise das questões de pesquisa da AnPAP 2008. Anais do 18º Encontro Associa-ção Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas.salvador: uFBA, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Rejane Galvão Coutinho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.