Introdução ao Grotesco nas Artes da Cena

Authors

  • Odilon José Roble Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil https://orcid.org/0000-0003-1579-0116
  • Raíssa Guimarães de Souza Araújo Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15786

Keywords:

Grotesque, Aesthetics, Laughter, Body

Abstract

This  text  discusses  the  connections  between  the  notion  of  the  grotesque  with  comedy,  laughter,  and  ridicule,  based on classical and modern philosophies, highlighting its weakened connection with the bizarre and the fan-tastic, and its rather closeness to what is ugly and the comic. This notion of the grotesque may lead to a peculiar interest to the performing arts.

Author Biographies

  • Odilon José Roble, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil

    Docente do Prograna de Pós-Graduação em Artes da Cena da Unicamp

  • Raíssa Guimarães de Souza Araújo, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil

    Graduada em Artes C6enicas pela UFMG

    Atriz profissional

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

ALBERTI, Verena. O riso e o risível. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

ARISTÓTELES. Poética. Coleção Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1996.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Brasília: Editora da UNB, 2008.

BERGSON, Henri. O Riso: ensaio sobre a significação do cômico. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BERTHOLD, Margot. História mundial do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2000.

CARCHIA, Gianni; D’ANGELO, Paolo. Dicionário de Estética. Lisboa: Edições 70, 1999.

DILLER, Edward. Friedrich Dürrenmatt’s theological concept of history. The German Quarterly, v. 40, n. 3 , p. 363-371, 1967.

FARACO, Carlos Alberto. Aspectos do pensamento estético de Bakhtin e seus pares. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 46, n. 1, p. 21-26, 2011.

HAROCHE, Claudine. Da palavra ao gesto. Campinas: Papirus, 199t.

HUGO, Victor. Do grotesco e do sublime. São Paulo: Perspectiva, 2002.

KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. Rio de Janeiro: Forense, 2011.

KAYSER, Wolfgang. O Grotesco: configuração na pintura e na literatura. São Paulo: Perspectiva, 2003.

LOPES, Beth. A blasfêmia, o prazer, o incorreto. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 5, p. 9-21, 2005.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. Petrópolis: Vozes, 2001.

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. São Paulo: UNESP, 2003.

MUCHEMBLED, Robert. Uma história do diabo. Rio de Janeiro: Bom Texto, 2001.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PROPP, Vladimir. Comicidade e riso. São Paulo: Ática, 1992.

REMSHARDT, Ralf. Staging the savage god: the grotesque in performance. Illinois: SIU Press, 2004.

SANTAYANA, George. The sense of beauty. New York: Denver, 1955.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e representação. São Paulo: Unesp, 2005.

SODRÉ, Muniz; PAIVA, Raquel. O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

SUASSUNA, Ariano. Introdução à Estética. Rio de Janeiro: José Olympio, 2004.

Published

2016-05-30

Issue

Section

Articles - Open section

How to Cite

Introdução ao Grotesco nas Artes da Cena. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 148–159, 2016. DOI: 10.35699/2238-2046.15786. Disponível em: https://periodicos-hml.cecom.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15786. Acesso em: 5 oct. 2025.

Similar Articles

1-10 of 159

You may also start an advanced similarity search for this article.