Educação e racismo
projetos educacionais no contexto colonial do século XIX
Abstract
Abstract: This work discusses educational projects elaborated in Portugal during the 19th century and which intended to be implemented in the African colonies. These projects were elaborated by four influential intellectuals of the period: Marquês de Sá da Bandeira, Antônio Francisco Nogueira, Andrade Corvo and Oliveira Martins. The mark of these authors discourse is racism, which is mobilized in a different way, aiming to achieve different objectives, this contributes to that the educational projects were significantly different in each author and sometimes even competitors. This work reaches the conclusion that the failure of the abolitionist project of Sá da Bandeira contributes to projects with more deterministic racial visions to arise and gain space in Portuguese politics.
Downloads
Published
Issue
Section
License
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).