Classic and Romantic as Analytical Categories in José Guilherme Merquior’s Critical Essays on Modern Literature
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-2096.2022.38217Keywords:
Romantic, Classic, Merquior, Modernism, Modern LiteratureAbstract
Abstract: Particularly since mid-20th century the literary studies see some problems in the heuristic usefulness of concepts like “period style”. Nevertheless the terms “classic” and “romantic” continue favoring interesting interpretations, when they are applied to analysis of works written after classical period and romanticism. Not only famous critics, but also many scholars make use of these terms in order to characterize and interpret the contemporary literature. José Guilherme Merquior, a literary critic of the mid-20th century, made use of both of them. “Classic” for the purpose of putting into aesthetic context and analysing appropriately Carlos Drummond de Andrade’s, Murilo Mendes’ and João Cabral de Melo Neto’s poetry published in the 1950s. “Romantic” for the purpose of reflecting on the western modern art and literature from Charles Baudelaire. This article aims to discuss the use of those terms by Merquior.
References
ANDRADE, Carlos Drummond de. Nova reunião: 23 livros de poesia. 2º vol. Rio de Janeiro: BestBolso, 2009.
AUERBACH, Erich. As flores do mal e o sublime. In: AUERBACH, Erich. Ensaios de literatura ocidental: filologia e crítica. Organização de Davi Arrigucci Jr. e Samuel Titan Jr. Tradução de Samuel Titan Jr. e José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2007. p. 303-332. (Coleção Espírito Crítico).
CAMILO, Vagner. Da rosa do povo à rosa das trevas. 2. ed. Cotia: Ateliê, 2005.
COUTINHO, Carlos Nelson. O estruturalismo e a miséria da razão. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Tradução revisada de Márcia Sá Cavalcante. 10. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Ed. Universitária São Francisco, 2015. (Coleção Pensamento Humano)
MERQUIOR, José Guilherme. A astúcia da mímese: ensaios sobre lírica. 2. ed. Rio de Janeiro: Topbooks, 1997.
MERQUIOR, José Guilherme. As contradições da vanguarda. Cadernos Brasileiros, Rio de Janeiro, n. 31, set-out de 1965. p. 3-20.
MERQUIOR, José Guilherme. Crítica (1964-1989): ensaios sobre Arte e Literatura. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
MERQUIOR, José Guilherme. De Anchieta a Euclides: breve história da literatura brasileira. 4. ed. ampl. São Paulo: É Realizações, 2014.
MERQUIOR, José Guilherme. Formalismo & tradição moderna: o problema da arte na crise da cultura. 2. ed. São Paulo: É Realizações, 2015.
MERQUIOR, José Guilherme. O estruturalismo dos pobres e outras questões. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1975. (Coleção Diagrama – Vol. 2).
MERQUIOR, José Guilherme. O fantasma romântico e outros ensaios. Petrópolis: Vozes, 1980.
MERQUIOR, José Guilherme. Razão do poema: ensaios de crítica e de estética. 3. ed. São Paulo: É Realizações, 2013.
MERQUIOR, José Guilherme. Situación del escritor. In: MORENO, Cesar Fernandez (coord.). América Latina en su literatura. México: Siglo Veintiuno Editores; Paris: UNESCO, 1972. p. 372-388. (Serie América Latina en su cultura).
MERQUIOR, José Guilherme. Verso universo em Drummond. Tradução de Marly de Oliveira. 3. ed. São Paulo: É Realizações, 2012.
PAZ, Octavio. Os filhos do barro: do romantismo à vanguarda. Tradução de Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo: Cosac Naify; Fondo de Cultura Económica, 2013.
VIZZIOLI, Paulo. O sentimento e a razão nas poéticas e na poesia do romantismo. In: GUINSBURG, J. (org.). O romantismo. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2002. p. 137-156. (Coleção Stylus)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adriano Lima Drumond (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).