Working youth

the repercussions of work on the life trajectories of young graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2965-6931.2024.53331

Keywords:

young worker, research with narratives, work and education

Abstract

The article discusses some of the results of empirical research on the repercussions of work on the life trajectories of young people who graduated from the Brazilian Red Cross, in partnership with the Federal University of Minas Gerais, through narrative research methodology. From the dialogue with authors from the field of Sociology of Youth, Work and Education, in the theoretical-methodological path, singular experiences and how the individual attributed meaning to their trajectory were highlighted. Research with narratives was also a representative pillar, above all, for valuing the report as a means of investigation and as a form of knowledge production. We highlight that the “Youth” category is diverse, as are the subjects that compose it. It brings elements that allow us to reflect on the place that work occupies in the education of poor young people, which may have had repercussions on different life trajectories of these young people.

Author Biographies

  • Jaqueline Silvério Alves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Mestre da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), no Programa de Pós-graduação stricto sensu – PROMESTRE, Mestrado Profissional em Educação e Docência. Psicóloga e Pedagoga, com Pós-graduação em MBA Executivo de Gestão de Pessoas e Recursos Humanos. Servidora Pública Federal da UFMG.

  • Inajara de Salles Viana Neves, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

    Professora Adjunta do Departamento de Educação e Tecnologias (DEETE) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestre em Educação Administração e Comunicação pela Universidade São Marcos - (UNIMARCO), e Pedagoga (FAE/UFMG). Professora permanente do Programa de Pós-graduação stricto sensu do PPGEDMAT/UFOP - Mestrado em Educação Matemática na Linha de Pesquisa: Formação de Professores que Ensinam Matemática. Colaboradora externa do Programa de Pós-graduação stricto sensu -
    PROMESTRE Mestrado Profissional em Educação e Docência, na Linha de Pesquisa: Trabalho e Educação (FaE/UFMG). Realizou residência Pós-doutoral na Universidade Aberta de Portugal UAb (Bolsista CAPES - 2014-2015).

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Published

2025-01-28

How to Cite

Working youth: the repercussions of work on the life trajectories of young graduates. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 31, n. fluxo contínuo, 2025. DOI: 10.35699/2965-6931.2024.53331. Disponível em: https://periodicos-hml.cecom.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/53331. Acesso em: 5 oct. 2025.