Vol. 5 No. 2 (2024): Special Dossier - Towards a Critique of (De)colonial Reason (jul/dec 2024)
Special Dossier

Decolonising decolonial thought: theoretical critiques from further south in the Global South

Bruno dos Santos Joaquim
Universidade do Algarve (UAlg), Faro, Portugal
Bio

Published 2024-12-08

Keywords

  • decoloniality,
  • Decolonial Theory,
  • Global South

How to Cite

Decolonising decolonial thought: theoretical critiques from further south in the Global South. (Des)troços: revista de pensamento radical, Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. e53997, 2024. DOI: 10.53981/destroos.v5i1.53997. Disponível em: https://periodicos-hml.cecom.ufmg.br/index.php/revistadestrocos/article/view/53997. Acesso em: 7 oct. 2025.

Abstract

In the last decade, decolonial thinking has been gaining momentum in the field of human sciences in Brazil, above all through the introduction of theories produced by the Modernity/Coloniality Group and Boaventura de Sousa Santos. These authors have taken centre stage in the theoretical references of academic productions with this approach, producing a sense of hegemony over an epistemology that proposes to be counter-hegemonic. The aim of this theoretical-conceptual study is to highlight the most relevant criticisms of the hegemony and centrality acquired by the Group and Boaventura de Sousa Santos: the prominence of white men, the absence of Brazilian male and female authors among its exponents, the sidelining of gender and race issues, the predilection for epistemological studies and its excessive academicist tendency. Some contributions from other decolonial voices, positioned further south in the Global South, such as Silvia Rivera Cusicanqui and Ailton Krenak, are also analysed. It concludes that the existence of a hegemony in the decolonial field is an indication of the need to decolonise it, above all by seeking to listen to voices from further south in the Global South. It points to the need to bring different decolonial perspectives into radical dialogue, without fearing tensions or shying away from inflections.

References

  1. AKINWALE OKOTO. Texto do Instagram. Salvador, 4 abr. 2023. Instagram: @akinwale.okoto. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CqoxI30ri6W/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D. Acesso em: 12 ago. 2024.
  2. AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
  3. BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 11, pp. 89-117, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004. Acesso em: 12 ago. 2024.
  4. BALLESTRIN, Luciana Maria De Aragão. Modernidade/Colonialidade sem “Imperialidade”? O Elo Perdido do Giro Decolonial. Dados, [s.l.], v. 60, n. 2, pp. 505–540, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0011-52582017000200505&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 12 ago. 2024.
  5. BERNARDINO-COSTA, Joaze. Saberes subalternos e decolonialidade: os sindicatos das trabalhadoras domésticas do Brasil. Brasília: UnB, 2015.
  6. CUSICANQUI, Silvia Rivera. Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.
  7. CUSICANQUI, Silvia Rivera. Un mundo ch’ixi es posible. Ensayos desde un presente en crisis. Buenos Aires: Tinta Limón, 2020.
  8. CUSICANQUI, Silvia Rivera.; PAZZARELLI, Francisco. Esas papitas me están mirando! Silvia Rivera Cusicanqui y la textura ch’ixi de los mundos. Revista de Antropologia da UFSCar, v. 9, n. 2, pp. 219-230, 2017. Disponível em: https://www.rau2.ufscar.br/index.php/rau/article/view/21. Acesso em: 12 ago. 2024.
  9. CUSICANQUI, Silvia R.; DOMINGUES, José M.; ESCOBAR, Arturo; LEFF, Enrique. Debate sobre el colonialismo intelectual y los dilemas de la teoría social latino-americana. Cuestiones de Sociología, n. 14, 2016. Disponível em: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7345/pr.7345.pdf. Acesso em: 12 ago. 2024.
  10. MORAES, Wallace de; PFEIL, Bruno Latini. Colonialidade cishetero-endossexo: uma crítica decolonial à decolonialidade. [S.l.: s.n.], [s.d.]. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rebeh/index. Acesso em: 12 ago. 2024.
  11. DANTAS, Miguel. Boaventura de Sousa Santos admite “comportamentos inapropriados”, mas rejeita “actos graves” de que é acusado. Portal Público, 2023. Disponível em: https://www.publico.pt/2023/06/04/sociedade/noticia/boaventura-sousa-santos-admite-comportamentos-inapropriados-rejeita-actos-graves-acusado-2052162. Acesso em: 12 ago. 2024.
  12. DUSSEL, Enrique. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofia da libertação. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, pp. 51-73, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100004. Acesso em: 12 ago. 2024.
  13. FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
  14. JOAQUIM, Bruno dos Santos; PESCE, Lucila. Paulo Freire na genealogia da pedagogia decolonial: uma leitura de “Extensão ou Comunicação?”. Inter-ação (UFG. Online), v. 46, ed. especial, p. 929, 2021. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/68056. Acesso em: 12 ago. 2024.
  15. KRENAK, Ailton. Entrevista. In: COHN, Sergio; KADIWÉU, Idjahure. Tembetá – Conversas com pensadores indígenas. Rio de Janeiro: Azougue, 2019a.
  16. KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras, 2019b.
  17. KRENAK, Ailton. Futuro Ancestral. Companhia das Letras, 2022.
  18. MIGNOLO, Walter. A opção de-colonial: desprendimento e abertura. Um manifesto e um caso. Tabula Rasa, Bogotá, Colombia, n. 8, pp. 243-281, enero-junio, 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n8/n8a13.pdf. Acesso em: 12 ago. 2024.
  19. MIGNOLO, Walter; WALSH, Catherine. On decoloniality: Concepts, analytics, práxis. Durham: Duke University Press, 2018.
  20. OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; RIBEIRO, Adelia Maria. Pedagogias decoloniais no Brasil: um estudo sobre o Estado da Arte. Cadernos Cajuína, v. 7, n. 2, 2022. Disponível em: https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/572. Acesso em: 30 set. 2023.
  21. SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, pp. 31-83.
  22. SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
  23. VIAENE, Lieselotte; LARANJEIRO, Catarina; TOM, Miye Nadya. The walls spoke when no one else would: Autoethnographic notes on sexual-power gatekeeping within avant-garde academia. In: PRITCHARD, Erin; EDWARDS, Delyth (Orgs.). Sexual Misconduct in Academia. Informing the Ethics of Care in the University. London: Routledge, 2023.
  24. WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.