História da arte técnica

uma reflexão sobreo emprego da história da arte e ciência no estudo de pinturas

Authors

  • Alessandra Rosado

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15486

Keywords:

a work of art, interdisciplinarity, Technical Art History

Abstract

This  study  aims  to  epistemologically  characterize  the  emergent  field  of  study in Brazil named Technical Art History that gathers research methods of History, Art History, physical-chemical analysis and Conservation Science applied to cultural goods. The classical theories of Humanities (especially Art History) and Natural Sciences (Physics, Chemistry and Biology) are analyzed in order to investigate — through the contributions of these areas in the process of restoration, authentication and the study of painting techniques and materials on canvas and wood — the points of contact in the confor-mation of interdisciplinary practice proposed by the Technical Art History. 

Author Biography

  • Alessandra Rosado
    Possui doutorado em Artes pelo Programa de Pós-
    graduação em Artes Universidade Federal de Minas Gerais.
    É especialista em Conservação e Restauração pelo Centro
    de Conservação e Restauração da UFMG. É professora do
    Departamento de Artes Plásticas da Escola de Belas Artes da
    UFMG. Atua principalmente nos campos da História da Arte
    Técnica e da Arqueometria. É pesquisadora do
    Lacicor/Eba e filiada ao ICOM.

References

AINSWORTH, M. W. From connoisseurship to Technical Art History- The Evolution of the Interdisciplinary Study of Art. In: The Getty Conservation Institute Newsletter, v.20,n. 1, 2005. BAZIN, Germain. História da História da Arte. São Paulo: Martins Fontes,1989. BURKE, Peter. Uma História Social do Conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003. FEYERABEND, P. Contra o método. São Paulo: UNESP, 2007.GILARDONI, A. X-rays in art: physics-techniques-applications. Italy: Gilardoni S.P.A., 1977. KHANDEKAR, N. A Diverse Discipline: A Discussion about Conservation Science.Disponível em: http:// www. Getty.edu/conservation/publications/newsletters/ pdf/v.20.n2 pdf 2005. Acesso em: 2 de março de 2006. LASKO, P. LODWIJKS, J.. Curator and scientist: towards unity of aim.Museum v. 34, n.1,1982. p.31-32. LUKICHEVA, K. Artistic expertise and restoration. In: Conservation and Restoration of pictorial Art. IIC, Butterworth’s, London, 1987.p. 553-554. RIEGL, Aloïs. Le culte moderne des monuments. Son essence et sa genèse. Tradução Daniel Wieczorek. Paris:Seuil, 1984. SCHAPIRO, M. Estilo. Buenos Aires: Ediciones, 1978. SOUZA, Luiz Antonio Cruz. Panorama Brasileiro na relação entre Ciência e conservação de acervos. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes, EBA/UFMG, Belo Horizonte, V. 1, 2008. p.32-51. URBANI, G. La scienza e l’art della conservazione. In: Ricerche di storia dell’arte.n. 16, 1982.

Published

2014-11-28

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

História da arte técnica: uma reflexão sobreo emprego da história da arte e ciência no estudo de pinturas. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 148–157, 2014. DOI: 10.35699/2238-2046.15486. Disponível em: https://periodicos-hml.cecom.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15486. Acesso em: 23 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 520

You may also start an advanced similarity search for this article.