Ciências da Conservação na Licenciatura, Mestrado e Doutoramento em Conservação e Restauro

Uma experiência pedagógica

Authors

  • Fernando Pina

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15489

Keywords:

Conservation Science, Universidade Nova de Lisboa, doctor degree

Abstract

Science  of  Conservation  is  the  scientific  support  of  the  con-servator-restorer  and  cannot  be  a  poor  relation  of  the  other  sciences;  otherwise,  because  C&R  requires  a  crosscutting  knowledge  it  is  a  specific  domain.  The  scientific  statement  of  Conservation  Sciences  through  scientific  research  can  be  done by doctor degree; by scientific innovation; by adoption of  new  solutions,  new  problems  and  most  ambitious  chal-lenges. In this communication, we will present projects those have been developed at Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa.

Author Biography

  • Fernando Pina
    Doutorado em Fotoquímica pelo Instituto Superior Técnico.
    Autor de mais de 200 artigos citados na ISI web of
    knowledge, 10 capítulos de livros e h-index 35. Prémio
    Gulbenkian de Ciência (1998) e Prémio Ferreira da Silva
    (2010), o mais prestigiado galardão da Sociedade
    Portuguesa de Química atribuído de dois em dois anos.
    A sua atividade na área da Conservação e Restauro tem sido
    preferencialmente na gestão do respectivo departamento.

References

PINA; MAESTRI; BALZANI. Photochromic systems based on synthetic flavylium compounds and their potential use as molecular-level memory devices. In: Handbook of Photochemistry and Photobiology, Cap. 9, ed. H. S. Nalwa, ASP, Vol. 3, p.411-449, 2003. MELO; PINA; ANDARY. Anthocyanins, nature’s glamorous palette. In: Handbook of Natural Colorants, Thomas Bechtold and Rita Mussak (Eds), John Wiley & Sons, 2009, p.135-150.

Published

2014-11-28

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Ciências da Conservação na Licenciatura, Mestrado e Doutoramento em Conservação e Restauro: Uma experiência pedagógica. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 188–199, 2014. DOI: 10.35699/2238-2046.15489. Disponível em: https://periodicos-hml.cecom.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15489. Acesso em: 23 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 508

You may also start an advanced similarity search for this article.