Estética assombrada
um olhar sobre a produção artística contemporânea na Amazônia brasileira
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046..15657Keywords:
Haunted aesthetic, Contemporary art, AmazonAbstract
This article deals with the contemporary art held in cities in the Brazilian Amazon, identifying the same productions that can be grouped under the concept of haunted aesthetics. Formulates this concept, illustrating the same by means of artistic works and practices of the decades from 1960 to 1980. Also discusses historiographical and theoretical tools suitable for the study of contemporary art.
References
ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. Tradução de Alexandre Krug e Valter Siqueira. São Paulo: Martins Fontes, 2001. BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.______. Formas de vida: a arte moderna e a invenção de si. Tradução de Dorothée de Bruchard. São Paulo: Martins Fontes, 2011a.______. Radicante: por uma estética da globalização. Tradução de Dorothée de Bruchard. São Paulo: Martins Fontes, 2011b.CANTANHEDE, João Carlos Pimentel. Veredas estéticas: fragmentos para uma história social das artes visuais no Maranhão. São Luís: [s.n.], 2008.CASTRO, Fábio Fonseca de. Entre o mito e a fronteira: estudo sobre a figuração da Amazônia na produção artística contemporânea de Belém. Belém: Labor Editorial, 2011.CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.DIDI-HUBERMAN, Georges. O anacronismo fabrica a história: sobre a inatualidade de Carl Einstein. In: ZIELINSKY, Mônica (org. e introd.) et al. Fronteiras: arte, crítica e outros ensaios. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.______. O que vemos, o que nos olha. 2ª ed. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010.______. Sobrevivência dos vaga-lumes. Tradução de Márcia Arbex e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.______. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.HARDMAN, Francisco Foot. A vingança da Hileia: Euclides da Cunha, a Amazônia e a literatura moderna. São Paulo: Editora UNESP, 2009.KERN, Maria Lúcia Bastos. Historiografia da arte: revisão e reflexões face à arte contemporânea. In: ANAIS do XXIV Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte. Belo Horizonte, 27 a 29 de outubro de 2004.MOKARZEL, Marisa. Entre garças e urubus: a (in)sustentável arte produzida na Amazônia. In: Caderno VideoBrasil, v. 02, 2006. p. 78-109.PIZARRO, Ana. Amazônia: as vozes do rio: imaginário e modernização. Tradução de Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.SOUZA, Márcio. A expressão amazonense: do colonialismo ao neocolonialismo. São Paulo: Alfa-Ômega, 1978.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Gil Vieira Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.