Estética assombrada

um olhar sobre a produção artística contemporânea na Amazônia brasileira

Authors

  • Gil Vieira Costa Escola Superior Madre Celeste

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15657

Keywords:

Haunted aesthetic, Contemporary art, Amazon

Abstract

This article deals with the contemporary art held in cities in the Brazilian Amazon, identifying the same productions that can be grouped under the concept  of  haunted  aesthetics.  Formulates  this  concept,  illustrating  the  same by means of artistic works and practices of the decades from 1960 to 1980. Also discusses historiographical and theoretical tools suitable for the study of contemporary art.

Author Biography

  • Gil Vieira Costa, Escola Superior Madre Celeste
    Doutorando em História Social da Amazônia e Mestre em Artes pela Universidade Federal do Pará, Professor de Artes Visuais na Escola Superior Madre Celeste.

References

ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. Tradução de Alexandre Krug e Valter Siqueira. São Paulo: Martins Fontes, 2001. BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.______. Formas de vida: a arte moderna e a invenção de si. Tradução de Dorothée de Bruchard. São Paulo: Martins Fontes, 2011a.______. Radicante: por uma estética da globalização. Tradução de Dorothée de Bruchard. São Paulo: Martins Fontes, 2011b.CANTANHEDE, João Carlos Pimentel. Veredas estéticas: fragmentos para uma história social das artes visuais no Maranhão. São Luís: [s.n.], 2008.CASTRO, Fábio Fonseca de. Entre o mito e a fronteira: estudo sobre a figuração da Amazônia na produção artística contemporânea de Belém. Belém: Labor Editorial, 2011.CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.DIDI-HUBERMAN, Georges. O anacronismo fabrica a história: sobre a inatualidade de Carl Einstein. In: ZIELINSKY, Mônica (org. e introd.) et al. Fronteiras: arte, crítica e outros ensaios. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.______. O que vemos, o que nos olha. 2ª ed. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010.______. Sobrevivência dos vaga-lumes. Tradução de Márcia Arbex e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.______. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.HARDMAN, Francisco Foot. A vingança da Hileia: Euclides da Cunha, a Amazônia e a literatura moderna. São Paulo: Editora UNESP, 2009.KERN, Maria Lúcia Bastos. Historiografia da arte: revisão e reflexões face à arte contemporânea. In: ANAIS do XXIV Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte. Belo Horizonte, 27 a 29 de outubro de 2004.MOKARZEL, Marisa. Entre garças e urubus: a (in)sustentável arte produzida na Amazônia. In: Caderno VideoBrasil, v. 02, 2006. p. 78-109.PIZARRO, Ana. Amazônia: as vozes do rio: imaginário e modernização. Tradução de Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.SOUZA, Márcio. A expressão amazonense: do colonialismo ao neocolonialismo. São Paulo: Alfa-Ômega, 1978.

Published

2014-05-31

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Estética assombrada: um olhar sobre a produção artística contemporânea na Amazônia brasileira. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 117–130, 2014. DOI: 10.35699/2238-2046.15657. Disponível em: https://periodicos-hml.cecom.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15657. Acesso em: 23 sep. 2025.

Similar Articles

1-10 of 237

You may also start an advanced similarity search for this article.