ENTRE A CAPITAL E O INTERIOR, A CONSTRUÇÃO E A DESTRUIÇÃO
A BOATE AZUL DE MARY VIEIRA E AS MARGENS DO PATRIMÔNIO
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046..15705Keywords:
Mary Vieira, Boate Azul, RestorationAbstract
The paper discuss Boate Azul, designed by Mary Vieira, and proposes a narrative from three diferent moments: its construction (1947); its destruction (2011); and its resignification throught Boate Azul Project, developed by Pedro Vieira and Thiago Honório for the Museu de Arte da Pampulha (2016). A narrative that transits between the capital, Belo Horizonte, and the countryside, Poços de Caldas; between constructions and destructions of works, discourses and meanings and; finally, between what we recognize as heritage. A narrative that does not claim its insertion in the universality, but rather seeks to shed light on its marginality, articulating issues of restoration and contemporary art.
References
ANDRADE, Rodrigo Vivas. Os Salões Municipais de Belas Artes e a Emergência da Arte Contemporânea em Belo Horizonte: 1960-1969. 2008. 274 folhas (Tese de doutorado, História da Arte) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008. ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BRANDI, Cesare. Teoria da restauração. Cotia: Ateliê editorial, 2004. CANCLINI, Nestor. O patrimônio cultural e a construção imaginária do nacional. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília, nº 23, 1994. CEDRO, Marcelo. A administração JK em Belo Horizonte e o diálogo com as artes plásticas e a memória: um laboratório para sua ação nos anos 1950 e 1960. ArtCultura, Uberlândia, v. 9, n. 14, pp.127-142, jan-jun 2007.
OS PROJETOS sobre o planejamento da cidade. Diário de Poços de Caldas, terça-feira, 6 jan. 1948. Arquivo PUC Minas Poços de Caldas. SERÁ inaugurada hoje. Diário de Poços de Caldas, terça-feira, 10 jan. 1948. Arquivo PUC Minas Poços de Caldas. FREIRE, Cristina. Além dos mapas: os monumentos no imaginário urbano contemporâneo. São Paulo: Annablume, 1997, p. 162. KÜHL, Beatriz Mugayar. Restauração hoje: método, projeto e criatividade. Desígnio, n.6, São Paulo: Annablume, FAU USP, set. 2006. ______. Notas sobre a Carta de Veneza. Anais do Museu Paulista. v. 18, n° 2. jul - dez, 2010. MATTAR, Denise (curadoria). Mary Vieira: o tempo do movimento. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil; Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 2005. MENESES, Ulpiano Bezerra de. Os usos culturais da cultura. Contribuição para uma abordagem crítica das práticas culturais e políticas culturais. In: YAZIGI, E.; CARLOS, A.F.A.; CRUZ, R.C.A. (orgs) Turismo, Espaço, Paisagem e Cultura. São Paulo: Hucitec, 1996. PALACE Cassino. Jornal da Mantiqueira, Poços de Caldas, quarta-feira, 2 set 2009. PROCESSO sobre as reformas do Palace Cassino de Poços de Caldas, IEPHA, 2009. ROSA, João Guimarães. A terceira margem do rio. In: ______. Primeiras estórias, Rio de Janeiro, NovaFronteira, 1988. SCIFONI, Simone. Os diferentes significados do patrimônio natural. Diálogos – Revista do Departamento de História da Universidade Estadual de Maringá. Maringá v. 10, nº 03, 2006. SANTOS, Pedro Augusto Vieira. Preservação e restauro das obras de Mary Vieira em espaços públicos no Brasil. 2015. 224 páginas. (Dissertação de mestrado, História e Fundamentos da Arquitetura) –Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. TOMBAMENTO do Complexo Hidrotermal e Hoteleiro de Poços de Caldas, MG, categoria Conjunto Paisagístico, que cita a Boate Azul. Tombamento constitucional, pela Constituição Estadual de 1989,art. 84 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. VIEIRA, Ivone Luzia. Emergência do modernismo. In: RIBEIRO, Marília Andrés e SILVA, Fernando Pedro (orgs.). Um século de história das artes plásticas em Belo Horizonte. Belo Horizonte: C/Arte, 1997. VIEIRA, Mary. Entrevista concedida por Mary Vieira a Ivone Luzia Vieira, em 27 de julho de 1982. Arquivo do autor, também disponível no arquivo do Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MACUSP).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Pedro Augusto Vieira Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.