Coleções de arte além-mar
encontros e perspectivas entre Portugal e Brasil
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046..15477Keywords:
art collections, art in transit, Portugal and BrazilAbstract
The article reflects on art collecting, art in transit and presents an overview on the recent researches on art collections in Portugal and Brazil, promoted from a scientific meeting in June 2014 at Calouste Gulbenkian Foundation between the Portuguese and Brazilian researchers in Lisbon.
References
AJZENBERG, Elza. A coleção Franscisco Matarazzo-Ciccillo e sua trajetória. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014,p.587-600. BAIÃO, Joana. O amigo brasileiro: Luís Fernandes (1859-1922). In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.455-469. BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009. CARNEIRO, José Manuel Martins. Algumas coleções de arte de Ricardo Espírito Santo Silva - 1900-1955. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.573-586. COSTA, Alexandrina. De Macau para Lisboa – a coleção de arte chinesa do Muse do Centro Científico e Cultural de Macau. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.71-93. COUTO, Maria de Fátima Morethy. A afirmação de um novo gosto no Brasil: as coleções de arte moderna de Tarsila do Amaral e Olivia Guedes Penteado. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.557-572. DIAS, João Carvalho. O catálogo de arte e suas imagens. Esboço de um percurso. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p. 627-638. GRILO, Fernando Jorge Artur. Colecionismo e mercado de arte em Portugal n início do século XX. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.487-501. FRONER, Yacy-Ara. O acervo em marfim luso-afro-oriental no Brasil na coleção Mário de Andrade. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.95-107. HORTA, Cristina Ramos.A cerâmica artística das Caldas na coleção de D. Fernando II. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.139-149. LOCHSCHMIDT, Maria Fernanda. As porcelanas chinesas do colecionador Jerônimo Ferreira das Neves. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.109-120. MALTA, Marize (org.). O ensino artístico, a história da arte e o museu D. João VI. Rio de Janeiro: EBA-UFRJ, 2010. MALTA, Marize; PEREIRA, Sonia Gomes; CAVALCANTI, Ana (orgs.). Novas perspectivas para o estudo da arte no Brasil de entresséculos. Rio de Janeiro: EBA-UFRJ, 2012. MALTA, Marize; PEREIRA, Sonia Gomes; CAVALCANTI, Ana (orgs.).. Ver para crer: visão, técnica e interpretação na Academia. Rio de Janeiro: EBA-UFRJ, 2013. NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014. NETO, Maria João. Construção e desconstrução de coleções: o mercado da arte em Roma no período napoleônico aos olhos dos diplomatas portugueses.In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.51-69. NÓBREGA, Patrícia. O azulejo em circulação. A coleção Nepomuceno. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.167-179. OLIVEIRA, Emerson D. G. de. Uma coleção em disputa: Abelardo Rodrigues e as identidades da arte. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.665-679. PEREIRA, Cláudia Matos. Entre o sibilar das granadas e a saudade dos minuetos: travessias entre a estética de Vieira da Silva e o olhar connaisseur-poético de Murilo Mendes. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.539-554. PEREIRA, Sonia Gomes (org.). 180 anos de Escola de Belas Artes. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997. PEREIRA, Sonia Gomes. 185 anos de Escola de Belas Artes. Rio de Janeiro: UFRJ, 2001/2002. PEREIRA, Sonia Gomes. Coleção Jerônimo Ferreira das Neves: uma coleção portuguesa no Museu D. João VI no Rio de Janeiro. In: Actas do III Seminário Internacional Luso-Brasileiro. Porto: CEPESE/Universidade do Porto, 2009, p. 245-259. PEREIRA, Sonia Gomes. O acervo do museu D. João VI da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro e a coleção Jerônimo Ferreira das Neves. n: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.9-22. SERRÃO, Vitor. Mecenas e colecções em Portugal na Idade Moderna: dos Castro da Penha Verde aos Basto de Évora, e uma encomenda em Pernambuco. NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.23-47. SILVA, Frederico Fernando Souza Silva. Coleção Arthur Azevedo: impressões sobre um acervo. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.517-525. SOARES, Clara Moura. D. Pedro, I do Brasil, IV de Portugal. O ‘gosto do bello’ e o incremento das belas-artes: traços de um perfil quase desconhecido do rei soldado. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.381-398. TAVORA, Maria Luisa. A coleção Monica e George Kornis no Rio de Janeiro: a gravura informal e a história da gravura moderna no Brasil. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.505-516. TURAZZI, Maria Inez. Arte e comemoração: coleções colecionadores no IV centenário do Rio de Janeiro. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.307-346. VAIRO, Giulia Rossi. A bem da nação: a passagem da coleção Burnay nos museus nacionais. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.471-486. VOLPI, Maria Cristina. Penas para que te quero! O circuito da arte plumária não indígena brasileira nos oitocentos. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.183-194. VLACHOU, Foteini. Comprar pintura europeia: o caso da Coleção Relvas. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p. 425-440. XAVIER, Hugo. As doações do conde de Carvalhido à Academia de Belas Artes de Lisboa. In: NETO, Maria João; MALTA, Marize (eds.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Lisboa: Caleidoscópio, 2014, p.399-424.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Marize Malta, Maria João Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.