Estudos pós-graduados e a Ciência da Conservação
alguns trabalhos em curso na Escola das Artes da Universidade Católica Portuguesa
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046..15487Keywords:
Portuguese Catholic University, Art and Conservation Department, CITARAbstract
With the communication presented at the II Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauração we intended to provide examples of research projects in progress or recently completed in the scope of the MA and PhD programs of the Art and Conservation Department of the Portuguese Catholic University, in Oporto. These research projects involved students and teachers in close collaboration. Within this article, we promote some of the scientific papers produced by providing the respective references.
References
BAILÃO, Ana; HENRIQUES, Frederico. Ciclos de calidad en los proyectos e intervenciónes en obras de arte pictóricas. In: V Congreso Grupo Español del IIC. Madrid: GEIIC, 2012. BAILÃO, Ana; SUSTIC, Sandra. Matching colours in pictorial retouching: influence of the three colour dimensions and colour distortion phenomena. In: ECR, 4. Porto: CITAR, 2012. BARATA, Carolina; ROCHA, Fernando; ANDREJKOVIČOVÁ, Slávka; REGUER, Solenn. Synchrotron SR-XRD analysis of ground micro samples from gilded Portuguese baroque retables. In: Abstract Book, XV International Clay Conference, 07-11 July 2013, Rio de Janeiro – Brazil. BARATA, Carolina; CRUZ, António João; ROCHA, Fernando. Sobre os materiais utilizados na talha da época barroca do noroeste de Portugal - primeiros resultados. In: Atas do I Encontro Luso Brasileiro de Conservação e Restauro. Porto: CITAR, 2012. BRITO, Ana. A pintura sobre contraplacado na obra de Abel Salazar, casos de estudo. In: Matrizes de Investigação em Conservação e Restauro. Porto: CITAR, 2014. BRITO, Ana. Estudo da Técnica pictórico de Abel Salazar. In: Através da Pintura: olhares sobre a matéria - estudos sobre pintores do Norte de Portugal. Porto: CITAR, 2011. CAMPOS MAIA, Bárbara [et al.]. Pelos caminhos da pintura de Vasco Fernandes: S. Pedro, modelo metodológico a seguir para o conhecimento do processo pictórico. In: Matrizes de investigação em conservação e restauro. Porto: CITAR, 2014. CAMPOS MAIA, Bárbara [et al.]. Obras de Grão Vasco e da sua oficina. In: Atas do Colóquio internacional das preparações na pintura portuguesa séculos XV e XVI. Lisboa: MNAA/FCT, 2013. MALTIEIRA, Rita. A tela na pintura portuguesa. Estudo de um conjunto de pinturas, do Museu Nacional Soares dos Reis. In: Matrizes de Investigação em Conservação e Restauro. Porto: CITAR, 2014. MALTIEIRA, Rita. A tela como suporte na exuberância do espaço arquitetónico português. Seu valor histórico, técnico e material como elemento essencial na estratégia de conservação. In: Atas das VIII Jornadas de Arte e Ciência. Porto: CITAR, 2013. MATOS, Frederico. Nicho da Escultura em Granito de São Francisco de Assis. In: Preservar Conservando. Patrimonio móvel e integrado da Ordem Terceira de São Francisco do Porto. Porto: OSF/CITAR, 2014. MOREIRA, Rita Macedo. Conservation issues of large rolled paintings on the Portuguese altarpieces. In: CeROArt [En ligne], 2013, http://ceroart.revues.org/3186.
PEIXOTO, Rita. A escultura sobre madeira S. Francisco de Assis, de Machado de Castro. In: Preservar Conservando. Patrimonio móvel e integrado da Ordem Terceira de São Francisco do Porto. Porto: OSF/CITAR, 2014. RODRIGUES, Rita. Pinturas do tecto em caixotões da Capela de Santa Bárbara, Felgar – Torre de Moncorvo. In: Revista do Centro de Estudos e Promoção da Investigação Histórica e Social dos Trás-os-Montes e Alto Douro, 2. Coimbra: Palimage, 2013. RODRIGUES, Rita. Pinturas do tecto em caixotões no distrito de Bragança. In: CEPIHS, 3. Coimbra: Palimage, 2013. RODRIGUES, Rita. As pinturas de tectos em caixotões. Um caso de estudo: A Igreja do antigo Convento de S. Salvador, em Braga. In: Através da Pintura: olhares sobre a Matéria. Estudos sobre Pintores do Norte de Portugal. Porto: CITAR, 2011. SANTOS, Sofia. Novos elementos para a história dos painéis da sacristia da Sé do Porto. In: ECR, 4. Porto: CITAR, 2012. SARAIVA, Sandra. Desenvolvimento de uma metodologia de interpretação de espectros de microfluorescência de raios X dispersiva de energia (EDXRF): contexto teório-prático e dificuldades experimentais. In: Matrizes de Investigação em Conservação e Restauro. Porto: CITAR, 2014. SOUSA, Maria João. Estudo Técnico e Material das Pinturas de Diogo Teixeira realizadas para a Capela de D. Lopo de Almeida. In: Matrizes de Investigação em Conservação e Restauro. Porto: CITAR, 2014. SOUSA, Maria João; CRUZ, António João. Materiais e Técnica do Painel Representando a Visitação Executado para o Retábulo da Capela de Santa Isabel (Porto), pelo Pintor Maneirista Diogo Teixeira. In: ECR, 4. Porto: CITAR, 2012. TAVARES, Carla. As telas de altar fixas e móveis de Pedro Alexandrino de Carvalho, no Norte de Portugal. In: Matrizes de Investigação em Conservação e Restauro. Porto: CITAR, 2014. TAVARES, Carla; VEIGA, Ana Rita. A pintura de altar: Estudo de um conjunto de obras de João Glama Stroberlle e de Pedro Alexandrino de Carvalho. In: Através da pintura: olhares sobre a Matéria. Estudos sobre pintores no Norte de Portugal. Porto: CITAR, 2011. TEIXEIRA, Maria de Fátima. A Morte de São Francisco de Assis. Estudo Conservação e Restauro. In: Preservar Conservando. Patrimonio móvel e integrado da Ordem Terceira de São Francisco do Porto. Porto: OSF/CITAR, 2014. TEIXEIRA, Andréa Carolina. O Cavaleiro da Ordem de Malta e as impregnações em suportes de tela. In: Preservar Conservando. Patrimonio móvel e integrado da Ordem Terceira de São Francisco do Porto. Porto: OSF/CITAR, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Carolina Barata

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.